World
Transgender man who fled Honduras allowed to enter U.S.
Jerlín left country last month
A transgender man who fled Honduras has been able to enter the U.S.
Jerlín, who the Washington Blade interviewed last summer in the Honduran city of La Ceiba, on Saturday entered the U.S. in Eagle Pass, Texas, after U.S. Citizenship and Immigration Services granted his request for humanitarian parole that allows him to temporarily remain in the U.S.
Jerlín told the Blade in a previous interview that he and a small group of migrants left Honduras on Jan. 14.
He reached Piedras Negras, a Mexican border city that is across the Rio Grande from Eagle Pass on Jan. 24. Jerlín sought to enter the U.S., but U.S. Customs and Border Protection officers sent him back to Mexico under Title 42, a Center for Disease Control and Prevention rule that has closed the Southern border to most asylum seekers and migrants because of the pandemic.
Jerlín’s lawyer, Abdiel Echevarría-Caban, submitted the humanitarian parole application on his behalf.
Echevarría-Caban told the Blade that Jerlín plans to ask for asylum in the U.S. based on persecution due to his gender identity. Jerlín, whose legal name does not correspond with his gender identity, will pursue his case from Houston where his mother and sister live.
Violence and discrimination based on gender identity remains commonplace in Honduras.
Thalía Rodríguez, a prominent trans activist, was murdered outside her home in Tegucigalpa, the country’s capital, on Jan. 11.
The Inter-American Court of Human Rights last June issued a landmark ruling that found the Honduran state responsible for the murder of Vicky Hernández, a trans activist who was killed in San Pedro Sula, the country’s second largest city, after the 2009 coup that ousted then-President Manuel Zelaya. (His wife, Xiomara Castro, took office as Honduras’ first female president on Jan. 26.) Cattrachas, a lesbian feminist human rights group in Tegucigalpa, notes Hernández and Rodríguez are two of the more than 400 LGBTQ people who have been reported killed in Honduras since 2009.
Central America
Alianza para la Inclusión fortalece la defensa de derechos LGBTQ en Centroamérica
Se implementa el proyecto en Guatemala, El Salvador y Honduras
Promover, proteger y defender los derechos humanos de las personas LGBTQ en Centroamérica es el propósito del proyecto “Alianza para la Inclusión: hacia la promoción de derechos LGBTIQ+ en Centroamérica”, una iniciativa subvencionada por la Unión Europea, Global Gateway, Oikos Cooperação e Desenvolvimento y Camões — Instituto da Cooperação e da Língua, que articula esfuerzos en Guatemala, El Salvador y Honduras.
El proyecto, cuya implementación se desarrolla entre 2025 y 2028, busca fortalecer a organizaciones, liderazgos comunitarios y redes regionales frente a contextos marcados por la discriminación, la violencia y la reducción del espacio cívico.
A través de procesos de formación, atención integral, protección, fortalecimiento organizativo, incidencia y articulación regional, la iniciativa procura generar condiciones más seguras y dignas para que las personas LGBTQ puedan ejercer plenamente sus derechos.
Formación y fortalecimiento de liderazgos
Durante los primeros 18 meses de ejecución, el proyecto ha desarrollado acciones de formación y acompañamiento, otorgado subvenciones a colectivos comunitarios, impulsado estrategias de seguridad integral y respaldado procesos regionales de articulación e incidencia.
Uno de los resultados reportados es la participación de 489 personas LGBTQ de Guatemala, El Salvador y Honduras en procesos formativos relacionados con la desnaturalización de la violencia, organización e incidencia. Asimismo, 41 personas líderes LGBTQ de El Salvador y Guatemala fortalecieron sus capacidades para la formulación de proyectos.
Para Pedro Campos, coordinador de Oikos — Cooperação e Desenvolvimento en El Salvador, estos procesos tienen una dimensión que trasciende lo técnico.
“Desde hoy estamos cada día más convencidas y convencidos de que la gestión de proyectos más que técnica o administrativa es esencialmente humana. Nunca debemos olvidar que la persona en toda su diversidad es el centro de nuestro quehacer. Y si un día la empatía y el amor nos abandonan, habremos perdido la esencia de nuestro trabajo”.
La formación también ha significado una oportunidad para fortalecer liderazgos comunitarios. Josh Hernández, persona no binaria y codirectore de Espacios Seguros El Salvador, destaca el impacto que tuvo su participación.
“Esta experiencia me ha fortalecido como activista y como parte de una organización comunitaria, y me ha permitido ampliar mi visión y soñar con nuevas actividades que contribuyan a construir una cultura de paz en nuestra sociedad salvadoreña”, comenta Hernández.
Atención integral para personas LGBTQ en situación de vulnerabilidad
En El Salvador, uno de los componentes del proyecto se ha enfocado en brindar atención integral a personas que enfrentan situaciones de violencia, discriminación o vulnerabilidad.
A través de COMCAVIS TRANS, el proyecto permitió atender a 128 personas, mediante servicios psicosociales, legales y de resguardo temporal en su albergue.
La atención incluyó orientación para activar mecanismos de denuncia y medidas de protección, además de contención emocional, manejo de crisis y acompañamiento para la estabilización de condiciones básicas.
La experiencia también se ha extendido a Honduras. Loren López, directora ejecutiva de la Asociación de Mujeres Lesbianas y Bisexuales LITOS, resaltó el valor de generar espacios seguros para mujeres lesbianas, bisexuales y personas LTBQ (lesbianas, trans, bisexuales y queer).
“Me quedo con la satisfacción de haber contribuido a crear espacios donde una mujer LTBQ+ pueda sentirse segura, escuchada y reconocida, sin tener que esconder quién es. Esta experiencia fortaleció a LITOS y nos dejó nuevas herramientas y posibilidades para seguir trabajando por los derechos y la eliminación de la discriminación”, agrega López.
La seguridad integral como herramienta de protección
En contextos donde quienes defienden derechos pueden enfrentar diferentes tipos de riesgos, el proyecto ha incorporado la seguridad integral como un componente fundamental.
Durante 2026, 140 personas LGBTQ pertenecientes a seis organizaciones participaron en procesos de formación sobre seguridad integral, abordando dimensiones físicas, digitales y emocionales.
Como resultado, seis organizaciones elaboraron y consolidaron sus propios planes de seguridad integral, incorporando medidas de prevención y respuesta ante riesgos físicos y digitales, con especial énfasis en la protección de información sensible, el uso seguro de plataformas digitales y la gestión de incidentes en entornos virtuales.
Incidencia para transformar políticas y garantizar derechos
La iniciativa también ha acompañado procesos de incidencia y litigio estratégico en Guatemala.
La Asociación LAMBDA, junto con la Comisión Presidencial por la Paz y los Derechos Humanos (COPADEH), acompañó una consulta nacional con personas LGBTQ para contribuir a la elaboración de una Estrategia Nacional para las personas LGBTQ, cuyo proceso se encontraba en elaboración y cuya aprobación se esperaba para finales de 2026.
Asimismo, en julio de 2026 fue presentada ante la Corte Constitucional de Guatemala una acción de inconstitucionalidad como parte de una estrategia nacional de litigio estratégico orientada a la aprobación del matrimonio igualitario. Al cierre de la actualización de resultados de este año, el proceso permanecía pendiente de resolución.
El acompañamiento jurídico también ha permitido apoyar procesos individuales relacionados con el reconocimiento de la identidad.
Uno de estos casos es el de Paula Escobar, mujer trans guatemalteca acompañada por LAMBDA en el proceso de cambio de nombre en sus documentos de identidad.
“Ha sido el paso más grande de mi vida, pues me libró de momentos incómodos y de dar explicaciones para ser reconocida como la mujer que soy”.
De acuerdo con el testimonio, la organización se encargó de la gestión legal y aproximadamente seis meses después obtuvo una respuesta favorable.
Redes regionales para ampliar el alcance de la defensa de derechos
La articulación regional constituye otro de los componentes del proyecto. La iniciativa ha apoyado a redes latinoamericanas que buscan fortalecer y posicionar el trabajo de organizaciones LGBTQ.
Entre ellas se encuentra la Alianza Centroamericana y del Caribe de Hombres Trans, que articula organizaciones y personas transmasculinas de Guatemala, El Salvador, Honduras, Costa Rica y Panamá.
Durante su primer año, ALICAHT desarrolló su Plan Estratégico y Reglamento Interno 2025-2030, además de su identidad gráfica y sitio web.
Otro proceso regional respaldado fue el III Congreso Regional de CORPORA en Libertad, realizado en Guatemala en diciembre de 2025. El encuentro reunió esfuerzos orientados a fortalecer la defensa, promoción y garantía de los derechos humanos de las personas LGBTQ privadas y exprivadas de libertad en América Latina y el Caribe.
El espacio permitió fortalecer la articulación regional y compartir experiencias y estrategias frente a los desafíos que enfrentan las personas LGBTQ dentro y fuera de los sistemas penitenciarios.
Ari Vera, fundadora de CORPORA, ha destacado la importancia del trabajo en red como una herramienta para generar transformaciones y fortalecer las capacidades colectivas.
Inclusión más allá de las palabras
Durante el Foro “El Impacto de Incluir”, uno de los planteamientos centrales fue que la inclusión requiere transformaciones concretas y no únicamente el uso de conceptos o siglas.
Jason García, técnico PMA de Monitoreo, Evaluación y Aprendizaje para Oikos El Salvador, señaló una de las barreras que persisten en los proyectos. “Una de las barreras en los proyectos es que son binarios y no se reconocen las otras identidades”.
Desde esta perspectiva, un proyecto inclusivo no se limita a utilizar la palabra inclusión o incorporar las siglas LGBTQ, sino que requiere revisar prácticas, metodologías, mecanismos de participación y formas de reconocer la diversidad.
Como parte de este proceso también se preparó una guía práctica que sistematiza instrumentos y mecanismos del Sistema Internacional de Derechos Humanos, destacando su importancia histórica en la ampliación y protección de derechos.
La compilación fue presentada en la X Conferencia de la Red ILGA LAC y en el 18º Encuentro de la Red Centroamericana de Intercambio Académico en Derechos Internacionales, realizado en la Universidad de El Salvador.
Cooperación centrada en las personas
Los resultados alcanzados durante los primeros 18 meses reflejan una estrategia que combina formación, atención directa, protección, fortalecimiento institucional, incidencia y construcción de redes.
Para la Unión Europea, colocar a las personas en el centro constituye un elemento fundamental de la cooperación. Duccio Bandini, embajador de la Unión Europea en El Salvador, expresó “Desde la Unión Europea seguiremos apostando para una cooperación que pone en el centro a las personas. Porque el verdadero impacto de influir se mide en vidas transformadas, en derechos conquistados y en sociedades que celebran con orgullo su diversidad”.

Con una implementación prevista hasta 2028, la Alianza para la Inclusión continúa articulando organizaciones nacionales y redes latinoamericanas para fortalecer capacidades y generar herramientas que permitan a las personas y organizaciones LGBTQ enfrentar los desafíos de sus contextos y avanzar en la promoción, protección y defensa de los derechos humanos.
Más allá de las cifras y los productos alcanzados, el proyecto coloca en el centro una premisa: la inclusión se construye cuando las personas pueden participar, organizarse, defender sus derechos y vivir su identidad con dignidad y seguridad.
Brazil
Transgender woman elected to Brazilian Chamber of Deputies
Thabatta Pimenta is first trans person from northeast Brazil elected to Congress
SÃO PAULO — Voters in Brazil’s Rio Grande do Norte state on Sunday elected a transgender woman to the country’s Chamber of Deputies.
Natal Municipal Councilwoman Thabatta Pimenta, who is a member of the Green Party, won with 92,743 votes. She is the first trans woman from northeast Brazil elected to the country’s Congress.
Pimenta became emotional when she was speaking to her supporters after she won. Her brother Ryan, who has cerebral palsy, was by her side.
“This victory belongs to the people of Rio Grande do Norte,” she said. “It is a victory built from the ground up … the people themselves rose up, and you saw the result: today they elected the first female travesti federal deputy from northeast Brazil.”
Pimenta will join Erika Hilton, a travesti member of the leftist Socialism and Liberty (PSOL) party who was a sex worker before her election to the São Paulo Municipal Council, and Duda Salabert, a trans woman and fellow PSOL member from Minas Gerais state, in the Chamber of Deputies.
Hilton on Sunday won re-election with 1,596,472 votes, the most any female member of Congress has received in Brazilian history. Dudabert also won re-election with 215,192 votes.
“Thank you Minas Gerais,” said Dudabert on social media after she won re-election.
❤️ REELEITA!!! Obrigada Minas Gerais! Com muito trabalho, aumentamos nossa votação! Muito orgulho em ser, pela segunda eleição consecutiva, a terceira candidatura mais votada de Minas Gerais para o cargo de deputada federal. E mostramos novamente que é possível fazer uma campanha “lixo zero”- sem imprimir santinhos, bandeiras ou adesivos. Muito feliz! Obrigada Minas ! Obrigada Brasil
— Duda Salabert 5️⃣0️⃣5️⃣0️⃣ (@DudaSalabert) October 5, 2026
Five openly bisexual Chamber of Deputies candidates also won their races on Sunday.
• Guilherme Cortez, a PSOL member in São Paulo state
• Dandara Tonatzin, a member of President Luiz Inácio Lula da Silva’s Workers’ Party in Minas Gerais
• Anielle Franco, a Workers’ Party member in Rio de Janeiro state
• Maria Marighella, a Workers’ Party member in Bahia state
• Giovana Mondardo, a Brazilian Communist Party member in Santa Catalina state
Fabio Félix, a gay PSOL member of the Chamber of Deputies who represents the Federal District in which Brasília, the country’s capital, is located won re-election with 224,224 votes. Rick Azevedo, a gay PSOL member from Rio de Janeiro state, won his Chamber of Deputies race.
Daiana Santos, a lesbian Brazilian Communist Party member who represents Rio Grande do Sul state in the Chamber of Deputies, won re-election with 114,315 votes.
Two lesbian women won their Chamber of Deputies campaigns.
• Rosa Amorin, a Workers’ Party member from Pernambuco state
• Bella Gonçalves, a Workers’ Party member from Minas Gerais who is a member of the Belo Horizonte Municipal Council
Samanda de Lula, a lesbian Workers’ Party member, will represent Rio Grande do Norte in the Brazilian Senate.
Rio de Janeiro Municipal Councilwoman Mônica Benício, who is a PSOL member, came up short in her bid for the Senate. Her then-partner, Rio de Janeiro Municipal Councilwoman Marielle Franco, and her driver, Anderson Gomes, were assassinated on March 14, 2018.
Fabiano Contarato, a gay senator from Espíritu Santo who is a member of the Workers’ Party, also lost his re-election bid.
“I receive the election results with respect and serenity,” he said on social media. “The popular will is sovereign, and democracy must always be respected.”
Jean Wyllys is a gay former member of the Chamber of Deputies who previously represented Rio de Janeiro state. He resigned in 2019 and fled Brazil after he received death threats. Wyllys this year ran to represent São Paulo state in the Chamber of Deputies, but he did not win his race.
VoteLGBT, an organization that seeks to increase LGBTQ representation in Brazilian politics, noted 529 openly LGBTQ candidates ran in the election. The group on Sunday more than 30 of them won their races across the country.
Natasha Ferreira, a Workers’ Party member, became the first travesti elected to public office in Rio Grande do Sul when she won a seat in the state’s Legislative Assembly. Voters in other states across the country also elected more than 20 LGBTQ candidates to their respective Legislative Assemblies.
• Keka Bagno, a bisexual PSOL member, was elected to the Federal District Legislative Chamber
• Açucena, a lesbian Workers’ Party member, was elected to the Espíritu Santo Legislative Assembly
• Fabricio Rosa, a gay Workers’ Party member, was elected to the Goiás Legislative Assembly
• Iza Lourença, a bisexual PSOL member, was elected to the Minas Gerais Legislative Assembly
• Tiago Botelho, a gay Workers’ Party member, was elected to the Minas Gerais Legislative Assembly
• Flávio Brasileiro, a gay Workers’ Party member, was elected to the Paraíba Legislative Assembly
• Dani Balbi, a trans Brazilian Communist Party member, was elected to the Rio de Janeiro Legislative Assembly
• Verônica Lima, a lesbian Workers’ Party member, was elected to the Rio de Janeiro Legislative Assembly
• Dani Monteiro, a bisexual PSOL member, was elected to the Rio de Janeiro Legislative Assembly
• Jean Volpato, a gay Workers’ Party member, was elected to the Santa Catarina Legislative Assembly
• Linda Brasil, a trans PSOL member, was elected to the Sergipe Legislative Assembly
• Sofia Favero, a trans PSOL member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Paula Nunes dos Santos, a bisexual PSOL member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Ediane Maria, a bisexual PSOL member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Monica das Pretas, a bisexual PSOL member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Duda Hidalgo, a bisexual Workers’ Party member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Rodrigo Mar, a bisexual Workers’ Party member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Thainara Faria, a bisexual Workers’ Party member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
• Keit Lima, a bisexual PSOL member, was elected to the São Paulo Legislative Assembly
Lula and Sen. Flávio Bolsonaro, whose father is former President Jair Bolsonaro, will face off in the presidential election’s second round on Oct. 25.
Brazil
Lula, Flávio Bolsonaro to face off in second round of Brazilian presidential election
Neither man received at least 50 percent of the vote on Sunday
SÃO PAULO — President Luiz Inácio Lula da Silva will face off against Sen. Flávio Bolsonaro in the second round of Brazil’s presidential election on Oct. 25 after neither man received more than 50 percent of the vote in the first round that took place on Sunday.
Bolsonaro was ahead of Lula by a 47.03-45.16 percent margin with 100 percent of the vote counted.
Lula in 2022 defeated Bolsonaro’s father, then-President Jair Bolsonaro, in that year’s presidential election.
The Brazilian Supreme Court last year sentenced Bolsonaro — who repeatedly targeted LGBTQ Brazilians and other groups while in office — to more than 27 years in prison for his role in an attempted coup that saw thousands of his supporters storm the Congress, presidential palace, and the Supreme Court itself on Jan. 8, 2023. Bolsonaro is currently serving his sentence at his home in Brasília, the country’s capital, because of his poor health. His son has pledged to pardon him if he becomes the country’s next president.
Lula, who leads Brazil’s leftist Workers’ Party, was Brazil’s president from 2003-2010.
Sergio Moro, a judge who Jair Bolsonaro later tapped as his government’s Justice and Public Security Minister, in 2017 sentenced Lula to 9 1/2 years in prison after his conviction on money laundering and corruption charges that stemmed from Operation Car Wash.
The Supreme Court in November 2019 ordered Lula’s release.

VoteLGBT, an organization that seeks to increase LGBTQ representation in Brazilian politics, noted 529 openly LGBTQ candidates ran in this year’s election. More than 100 of them are either transgender or travesti.
The Washington Blade will cover the results of these races when they become available.
-
Turkey4 days agoHouse Democrats urge White House to confront Turkish government over anti-LGBTQ crackdown
-
Federal Government5 days ago988 restores crisis services for LGBTQ youth
-
Out & About4 days agoAnnapolis Pride arrives this weekend
-
U.S. Federal Courts4 days agoRenee Good’s family files two federal lawsuits
