News
Nueva caravana de migrantes sale de Centroamérica
Grupo que viaja hacia EEUU tiene personas LGBTI

Una caravana de más de 4.000 personas salió de San Pedro Sula, Honduras, el 14 de octubre de 2018. Activistas en Honduras han dicho al Washington Blade que algunos de los migrantes en la caravana son miembros de la comunidad LGBTI.
Reportes indican que la caravana de migrantes que salió de la ciudad hondureña de San Pedro Sula llegó a la frontera entre Guatemala y México el 19 de octubre.
Activistas en San Pedro Sula y la capital hondureña de Tegucigalpa dijeron al Washington Blade la semana pasada que hay más de 4.000 migrantes en la caravana. Los activistas también dijeron que algunos de los migrantes son LGBTI.
Los intentos del Blade de hablar con migrantes LGBTI en la caravana hasta ahora han resultado infructuosos.
El presidente Trump ha amenazado con cortar la ayuda estadounidense a Honduras, Guatemala y El Salvador si sus gobiernos no pararan a los migrantes de salir de sus países.
“Hoy hemos informado a los países de Honduras, Guatemala y El Salvador que si permiten a sus ciudadanos, o otros, viajen a través de sus fronteras y hasta los Estados Unidos, todos los pagos hechos a ellos PARARÁN (TERMINARÁN),” el proclamó el 16 de octubre en un tweet.
We have today informed the countries of Honduras, Guatemala and El Salvador that if they allow their citizens, or others, to journey through their borders and up to the United States, with the intention of entering our country illegally, all payments made to them will STOP (END)!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) October 17, 2018
Trump el 18 de octubre dijo que “llamaría el ejército estadounidense y cerraría nuestra frontera sur” si el gobierno mexicano no “detuviera este ataque.” También describió a los migrantes como “un gran flujo de personas, incluidos muchos criminales.”
El gobierno mexicano ha empezado de procesar a los migrantes que han entrado el país desde Guatemala. El secretario de Estado de los EEUU Mike Pompeo el 18 de octubre en un comunicado dijo que los EEUU agradece el anuncio del gobierno mexicano que trabajará con el Alto Comisionado para los Refugiados de la ONU “para abordar los problemas de inmigración en la región, incluida la afluencia de personas que llegan a México.”
Pompeo el 19 de octubre habló más sobre los migrantes durante una conferencia de prensa con su homólogo mexicano, Luis Videgaray, en la Ciudad de México.
“El desafío relacionado con asegurar nuestra frontera sur también es un desafío para la soberanía estadounidense,” dijo Pompeo. “Tenemos que arreglar las leyes de los EEUU para poder manejar esto correctamente también. Esa es una carga estadounidense, una carga exclusivamente estadounidense y como dijo el presidente Trump, es algo que debemos abordar dentro de nuestro país para asegurarnos de que lo hagamos bien. Si lo hacemos bien, también mejoraremos la relación material entre nuestros dos países.”
Pompeo más tarde dijo a los reporteros antes de salir de la Ciudad de México que el saliente presidente mexicano Enrique Peña Nieto desplegó 500 policías federales a la frontera de su país con Guatemala. Pompeo también notó que cuatro de ellos resultaron heridos el 19 de octubre durante los enfrentamientos con migrantes que intentaban entrar a México.
“Entendemos que para ser precisos,” dijo Pompeo. “No sabemos la gravedad de esas lesiones, pero quiero expresar mi simpatía a esos cuatro policías. Eso es evidencia de lo que realmente es. Este es un grupo, un gran grupo de personas; están colocando a mujeres y niños frente a la caravana para usarlos como escudos mientras se abren paso. Este es un esfuerzo organizado para superar y violar la soberanía de México, por lo que estamos preparados para hacer todo lo que podamos para apoyar las decisiones que México tome sobre cómo abordarán este tema tan serio e importante para su país.”
Caravana se convierte en tema de las elecciones ‘midterm’
La caravana salió de Honduras menos de un mes antes de las elecciones “midterm” de los EEUU.
El presidente hondureño Juan Orlando Hernández y el vicepresidente salvadoreño Óscar Ortiz el 11 de octubre reiteraron las preocupaciones de sus gobiernos sobre la separación de los niños de sus padres migrantes bajo la política migratoria “tolerancia cero” de Trump cuando hablaron durante una conferencia al Departamento de Estado que se enfocó en la prosperidad y la seguridad en Centroamérica. El vicepresidente Trump, que habló a la conferencia con Pompeo, de nuevo instó a los países en el Triángulo Norte — Honduras, Guatemala y El Salvador — para frenar el flujo de migrantes.
“Los líderes en esta sala, los gobiernos que representan, deben decirle a su gente que no ponga a sus familiares en riesgo al tomar el peligroso viaje al norte para intentar entrar los Estados Unidos ilegalmente,” dijo Pence. “La verdad es que tu mensaje probablemente se puede resumir diciéndoles que si no pueden venir legalmente a los Estados Unidos legalmente, no deberían hacerlo. Dígalo con fuerza y dígalo con compasión como vecinos y como amigos porque es la verdad.”
El gobierno hondureño en un comunicado que emitió el 16 de octubre dijo la caravana “fue organizada por sectores políticos con falsas promesas de otorgar visa humanitaria para transitar por territorio mexicano y acogerse a una figura de asilo en los Estados Unidos.”
Activistas in Honduras durante el pasado año han dicho al Blade que el gobierno hondureño no ha hecho lo suficiente para combatir la violencia, la discriminación y la falta de oportunidades económicas que han dicho provocan a miembros de la comunidad LGBTI de salir del país. Los activistas también notaron que más de 30 personas murieron en manifestaciones violentas que se realizaron por Honduras el pasado noviembre después de la reelección cuestionada de Hernández.
El gobierno hondureño en su comunicado insta a los migrantes a “no poner en riesgo su vida ni la de sus hijos en una ruta de dolor y muerte, dominada por condiciones adversas como hambre, calor extremo, frío, fatiga, enfermedades y expuestos a ser víctimas de traficantes de personas, órganos, redes criminales, de prostitución y narcotráfico.” El gobierno hondureño también dijo que “continuamos brindando la asistencia (a migrantes) para retornar a sus comunidades.”
Mas de 10.000 salvadoreños ahora viven en Washington.
La alcaldesa de Washington Muriel Bowser en enero criticó a la administración de Trump para terminar el Estatus de Protección Temporal (TPS en inglés) que ha permitido casi 200.000 salvadoreños de recibir permisos de residencia que les han permitido permanecer en los EEUU. Bowser en agosto viajó a El Salvador y reiteró que su administración continuará ayudar a los migrantes en Washington.

Una activista de derechos humanos está con un grupo de migrantes que salieron de San Pedro Sula, Honduras, el 14 de octubre de 2018.
Mujer trans que murió bajo custodia EEUU era parte de otra caravana
Los migrantes que salieron de San Pedro Sula el 14 de octubre son parte de la última caravana de la región.
Roxana Hernández, una mujer trans con VIH que fue detenida por la Oficina de Aduanas y Protección Fronteriza (CBP en inglés) de Estados Unidos el 9 de mayo cuando pidió asilo al puerto de entrada de San Ysidro cerca de San Diego, era parte de una caravana de 300 personas que viajó a la frontera estadounidense. Hernández murió en un hospital en Nuevo México unas semanas después cuando ella estaba bajo la custodia de la Oficina de Inmigración y Aduanas de Estados Unidos (ICE en inglés).
Un grupo de 16 migrantes trans y gay de Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala y México que se llamaban la Primera Caravana Trans Gay Migrante pidió asilo en Nogales, Arizona, el 10 de agosto de 2017.
Violencia contra la comunidad LGBTI sigue siendo común en el Triángulo Norte. La discriminación basada en la orientación sexual y la identidad de género, la pobreza y una falta de acceso a educación y cuidado de la salid están entre la miríada temas que se enfrenta la comunidad LGBTI de la región.
Salvadoreños, hondureños y guatemaltecos LGBTI están entre la más de 225.000 migrantes que han tratado de ingresar a los EEUU durante el pasado año, aunque activistas en los tres países han dicho al Blade la política migratoria de la administración Trump sigue provocar el miedo por el Triángulo Norte.
La actual política migratoria estadounidense también ha impulsado a los migrantes LGBTI de Centroamérica de quedarse en México y pedir asilo allá.

Una foto de Roxana Hernández, una mujer trans que murió bajo la custodia de la Oficina de Inmigración y Aduanas de Estados Unidos (ICE en inglés) en mayo de 2018, está en Colectivo Unidad Color Rosa, un grupo LGBTI en San Pedro Sula, Honduras. (Foto de Washington Blade por Michael K. Lavers)
Virginia
Two gay candidates running in ‘firehouse’ Va. House of Delegates primary in Alexandria
Kirk McPike, Gregory Darrall hope to succeed delegate vying for Ebbin’s seat
Gay Alexandria City Council member Kirk McPike and gay public school teacher Gregory Darrall, who serves as vice president of the Fairfax County Federation of Teachers, are among four candidates running in a Jan. 20 “firehouse” Democratic primary for a seat in the Virginia House of Delegates.
With less than a week’s notice, Democratic Party officials in Alexandria called the primary to select a Democratic nominee to run in a Feb. 10 special election to fill the 5th House District seat being vacated by state Del. Elizabeth Bennett-Parker (D-Alexandria).
Bennett-Parker won the Democratic nomination for the Virginia Senate seat being vacated by gay state Sen. Adam Ebbin (D-Alexandria), who is resigning from the seat to take a position in the administration of Democratic Virginia Gov. Abigail Spanberger, who took office on Jan. 17.
Bennett-Parker won the nomination for the state Senate seat in yet another firehouse primary on Jan. 13 in which she defeated three other candidates, including gay former state Del. Mark Levine.
The Jan. 20 primary in which McPike and Darrall are competing will take place from 8:30 a.m. to 7 p.m. in two polling places in Alexandria: the Charles E. Beatley Jr. Central Library at 5005 Duke St. and the Charles Houston Recreation Center at 901 Wythe St.
The other two candidates running are former Alexandria City School Board member Eileen Cassidy Rivera and criminal law defense attorney Chris Leibig.
McPike, who first won election to the Alexandria City Council in 2021, served for 13 years as chief of staff for gay U.S. Rep. Mark Takano (D-Calif.) prior to winning election to the Alexandria City Council.
“Now, Kirk is ready to bring his experience to Richmond to keep improving the lives of all Virginians as our delegate for House District 5,” his campaign website says. His website writeup says he and his husband, Cantor Jason Kaufman, have lived in Alexandria’s Seminary Hill neighborhood for 15 years.
“As delegate, we can count on Kirk to keep delivering for us — helping Virginia maintain our commitments to our schools, our first responders, and our efforts to address climate change, housing affordability, and infrastructure,” the website statement says.
McPike, a longtime LGBTQ rights supporter and advocate, has been endorsed by Ebbin and U.S. Rep. Don Beyer (D-Va.). Beyer said in a statement that McPike “has a proven track record of delivering results for Alexandrians.”
Darrall’s campaign website says he is a “proud progressive, lifelong educator, and labor leader running to put people first.” It says he is a political newcomer “with more than 20 years in the classroom” as a teacher who played a key role in the successful unionization of Fairfax Public Schools.
“He is a proud member and staunch supporter of the LGBTQIA+ community,” his website statement says. It says he met his husband Jose while living in Miami and the two operated a small business in South Florida for a decade before moving to Alexandria in 2015. It adds that Darrall is “fluent in Spanish, loves walking Alexandria’s neighborhoods, and is driven by a deep belief in fairness, equality, and strengthening our democracy from the ground up.”
The Alexandria Republican City Committee nominated local business executive Mason Butler as the Republican nominee for the House of Delegates seat in the Feb. 10 special election after he emerged as the only GOP candidate running for the seat, according to the Alexandria Brief publication. He will face the Democratic winner in the Jan. 20 firehouse primary.
The Washington Blade is seeking to determine GOP candidate Butler’s and Democratic candidates Leibig’s and Rivera’s positions on LGBTQ-related issues and will update this story if their positions on those issues can be determined.
Abigail Spanberger was sworn in as the 75th governor of Virginia at a ceremony on the grounds of the Virginia State Capitol on Saturday. Thousands of spectators watched the swearing-in ceremony and parade, despite the rain and temperatures in the low 40s.
Spanberger, a member of the Democratic Party and an LGBTQ ally, became the first woman to be Virginia’s governor.
View on Threads
Newly-elected Attorney General Jay Jones, Lt. Gov. Ghazala Hashmi, and Spanberger were each administered the oath of office in the public ceremony.

Republican former Gov. Glenn Youngkin left the ceremony shortly after the oath of office was administered to Spanberger and before the inaugural address.
In her speech, the new governor made an appeal to bipartisanship and looking past division in our current moment.
“To my friends in the General Assembly — on both sides of the aisle — I look forward to working with you,” said Spanberger. “I know what it means to represent your constituents, to work hard for your district, and to pursue policies you believe in. We will not agree on everything, but I speak from personal experience when I say that we do not have to see eye-to-eye on every issue in order to stand shoulder-to-shoulder on others.”
Spanberger acknowledged Virginians’ frustrations with federal layoffs and governmental policy.
“I know many of you are worried about the recklessness coming out of Washington. You are worried about policies that are hurting our communities — cutting healthcare access, imperiling rural hospitals, and driving up costs,” said Spanberger. “You are worried about Washington policies that are closing off markets, hurting innovation and private industry, and attacking those who have devoted their lives to public service.”
Spanberger alluded to the Trump-Vance administration, though never mentioned President Donald Trump’s name in her remarks.
Spanberger said, “you are worried about an administration that is gilding buildings while schools crumble, breaking the social safety net, and sowing fear across our communities, betraying the values of who we are as Americans, the very values we celebrate here on these steps.”
The new governor then spoke of her priorities in office, pledging to tackle housing affordability by working to “cut red tape” and increase housing supply. Spanberger also spoke of forestalling an impending healthcare crisis by protecting access and cracking down on “middlemen who are driving up drug prices.”
Spanberger spoke of investments in education at every level, standing up for workers (including the large number of federal workers in Virginia), and taking action on gun violence.
Virginia married couple Mary Townley and Carol Schall witnessed the inauguration ceremony from the stands set up on the grounds of the Capitol. Schall and Townley are one of the plaintiff couples in the case that challenged the Virginia constitutional ban on same-sex marriage.
Same-sex marriage became legal in Virginia in 2014.
“We are delighted with the inauguration of Abigail Spanberger as governor of Virginia,” Schall told the Washington Blade. “The celebration of her inauguration was full of the beautiful diversity that is Virginia. The Virginia Pride contingent was included as a part of what makes Virginia a great place to live.”
“Such an honor to attend such a wonderful event in Virginia history,” Townley told the Blade. “The weather before the Inauguration was cold and rainy, but I believe it represented the end of a dreary time and it ushered in the dry and sunny weather by the end of the inaugural parade. Madam Governor brought us to the light!”
The inaugural parade following the governor’s remarks included a contingent from Diversity Richmond and Virginia Pride. Marchers in the LGBTQ contingent carried a giant Progress Pride flag and were met with loud cheers from the gathered spectators.

Spanberger after her inauguration signed 10 executive orders. One of them bans discrimination against state employees based on sexual orientation, gender identity, and other factors.
“By virtue of the authority vested in me as Governor under Article V of the Constitution of
Virginia, I hereby declare that it is the firm and unwavering policy of the Commonwealth of Virginia to ensure equal opportunity in all facets of state government,” reads the executive order. “The foundational tenet of this executive order is premised upon a steadfast commitment to foster a culture of inclusion, diversity, and mutual respect for all Virginians.”
Virginia
VIDEO: LGBTQ groups march in Va. inaugural parade
Abigail Spanberger took office on Saturday
The inaugural ceremonies for Virginia Gov. Abigail Spanberger were held in Richmond, Va. on Saturday. Among the groups marching in the parade were Diversity Richmond and the Virginia Pride project of Diversity Richmond.
View on Threads

-
Iran5 days agoGrenell: ‘Real hope’ for gay rights in Iran as result of nationwide protests
-
Virginia5 days agoMark Levine loses race to succeed Adam Ebbin in ‘firehouse’ Democratic primary
-
Virginia4 days agoVa. Senate committee approves resolution to repeal marriage amendment
-
Opinions5 days agoRollback of health IT standards will harm LGBTQ patients
