Connect with us

News

Una ciudad cubana que no quiere ser gueto

Santa Clara se debate espacios exclusivos para la comunidad LGBT

Published

on

Una noche de sábado en el Cabaret Cubanacán, de Santa Clara. (Foto por Yariel Valdés González/Tremenda Nota)

Nota del editor: Tremenda Nota es una revista electrónica independiente que documenta la comunidad LGBTI del país y otros grupos minoritarios. Tremenda Nota es una pareja de contenido del Washington Blade.

Esa nota salió originalmente en el sitio web de Tremenda Nota.

SANTA CLARA, Cuba — Una de las ciudades cubanas más hospitalarias con las personas LGBTI+ también se debate entre la demanda de espacios exclusivos para las minorías sexuales y las desigualdades económicas que crecen en la Isla.

Cada sábado Miguel Antonio Castillo viaja cerca de dos kilómetros para encontrar una discoteca.

En San Diego del Valle, su primer destino, hay pocos lugares para bailar o simplemente disfrutar de espectáculos culturales. Por eso, desde que supo que existía una “noche para las personas LGBTI+” en Santa Clara, la capital de la provincia, Miguel Antonio decidió alargar su travesía por más de 30 kilómetros hasta el Cabaret Cubanacán.

“Las actividades que hacen allá [en San Diego del Valle] son muy generales,” se queja. “Y tampoco hay un día específico para los homosexuales.”

Al joven le seduce que “en las fiestas gais todos son gais.” Además, allí puede “encontrar amigos e intercambiar con personas que tienen gustos sexuales, estéticos o musicales similares, sin riesgo de sufrir homofobia.”

Más allá de las cabeceras municipales cubanas la recreación se reduce a una discoteca improvisada y a un parque central donde la gente se reúne a “cotillear.” Las fiestas concebidas para personas LGBTI+ tampoco son comunes más allá de La Habana y de algunas capitales provinciales.

En la pequeña ciudad de Camajuaní, a 20 kilómetros de Santa Clara, nunca ha prosperado una “fiesta diversa,” aseguran varias personas LGBTI+ entrevistadas por Tremenda Nota.

Según Leonel Jacomino Jiménez, promotor del proyecto Hombres que tienen sexo con otros hombres (HSH), las gestiones para crear un espacio inclusivo “tienen que hacerse sobre la base de cartas y tocando puertas para molestar a algunos funcionarios del gobierno.”

En otros casos, como ocurrió el pasado año en Sagua la Grande, una de las principales ciudades de la provincia, las fiestas LGBTI+ fracasan por falta de público o de buenas estrategias de promoción.

Solo el proyecto itinerante “Me incluyo,” organizado por el promotor cultural Ramón Silverio, creador y director de El Mejunje, ha presentado espectáculos de transformismo y otras actividades inclusivas en poblados y zonas apartadas.

Santa Clara, por su parte, cuenta con tres espacios que celebran las llamadas “fiestas gais,” y que incluyen shows de transformismo. El Centro Recreativo El Bosque, el Cabaret Cubanacán y El Mejunje de Silverio son los únicos lugares que introducen en su cartelera semanal una “noche diversa.”

En la última década las “fiestas diversas” han alcanzado varias ciudades cubanas, aunque todavía La Habana y Santa Clara son las que ofrecen más opciones recreativas “exclusivas” para las personas LGBTI+. (Foto por Yariel Valdés González/Tremenda Nota)

¿Gueto homosexual?

Junto al Cabaret Cubanacán funciona otro espacio recreativo nombrado Disco Isla. Los públicos se muestran segregados cada sábado. De un lado hacen fila las personas gais, trans y lesbianas; del otro aparecen jóvenes heterosexuales que evitan mezclarse con “sus vecinos.” Las personas LGBTI+ permanecen en el gueto “asignado” socialmente.

“La creación de espacios exclusivos genera también una especie de exclusión,” cree Félix Izaguirre, un joven que hace fila para entrar a otra de las “fiestas diversas” de la ciudad.

“Mucha gente no va al Cabaret los sábados ni vienen a El Mejunje, precisamente porque saben que es noche gay,” dice. “Siempre existen heterosexuales que tienen amigos gais y los acompañan sin prejuicios, pero son los menos.”
 
Ramón Silverio creó hace más de tres décadas el centro cultural El Mejunje, acusado en sus primeros años de ser un “club exclusivo para personas gais.” Sin embargo, la institución sobrevivió el paso del tiempo y, en vez de apartar en un gueto a las personas LGBTI+, abrió las puertas al resto de la sociedad.  

El público asiste a un show de transformismo en El Mejunje. (Foto por Yariel Valdés González)

Aun así, muchas personas homosexuales y transgéneros prefieren acudir a “espacios exclusivos para gais.” Javier Olivera, transformista que se presenta en el escenario de El Mejunje como Cinthia, aseguró que en sitios “aparentemente para heterosexuales” suele encontrarse conflictos entre la clientela homofóbica y los gais.

Por eso, Denet Oliva Triana, colega de Javier conocida como Blacuchini, respalda la existencia de lugares dedicados a la comunidad LGBTI+, aunque siente que está “en un círculo” que le lleva siempre al mismo sitio con la misma gente.

Si es caro no es incluyente

A pesar del éxito del Cabaret Cubanacán y del Centro Recreativo El Bosque ― actualmente en reparación ―, el sitio más popular para la comunidad LGBTI+ de Santa Clara sigue siendo El Mejunje, por sus razonables precios y su cercanía al centro de la ciudad.

“Cada uno se divierte donde le permiten sus ingresos,” aseguran varios entrevistados. Las incipientes clases sociales que se consolidan en Cuba hace más de una década también dividen a las minorías sexuales.

Al Cubanacán, al Bosque, van quienes cuentan con mejor economía, pues solo la entrada cuesta como mínimo 25 pesos (1 CUC, equivalente a un dólar). Ese precio, por ejemplo, quintuplica el valor del boleto de entrada a El Mejunje.

En un país donde el salario medio es 767 pesos mensuales (poco más de 30 dólares estadounidenses), “no se puede decir que un lugar sea inclusivo si cobra cuarenta pesos por la entrada,” advierte Ramón Silverio.

Reinaldo Gil, un joven artista plástico, confirma que “al Cubanacán va la gente que tiene un poco más de dinero.” Al principio, cuando acababan de abrir la “noche diversa” en el cabaret, “los mismos trabajadores de allí te discriminaban un poco, existía homofobia.”

“En el Carishow — una céntrica discoteca de la cadena de servicios extrahoteleros Palmares — a veces no aceptan que entren los homosexuales,” denuncia Gil.

Sin embargo, uno de los agentes de seguridad del Carishow aseguró a Tremenda Nota que allí nunca han existido manifestaciones de homofobia y que “se trata a todos los clientes por igual,” en tanto se comporten de acuerdo a “las normas generales establecidas” en el centro recreativo.

Hace algunos meses dos jóvenes fueron expulsados de Efe Bar, en La Habana, supuestamente por besarse dentro del establecimiento privado. También el KingBar, otro centro nocturno bastante frecuentado de la capital, invocó el derecho de admisión para negar la entrada al poeta Norge Espinosa y un grupo de activistas LGBTI+ en 2015.

La transformista Blancuchini (a la izquierda) durante una de sus presentaciones en el Cabaret Cubanacán de Santa Clara (Foto por Yariel Valdés González)

Orlando Reinoso Castillo, barman del bar Tacones Lejanos de El Mejunje, se atreve a asegurar que este resulta el único sitio en la ciudad frecuentado a diario por personas gais que se mezclan sin dificultad con la población heterosexual, o con las chicas trans, o con los “pepillos.”

“A este lugar le llaman el bar de los escachados,” comenta, en alusión a los bajos ingresos de muchos clientes. “Además, aquí vienen las parejas, se besan y no pasa nada. La diversidad es tan natural en El Mejunje como sus ladrillos.”

Advertisement
FUND LGBTQ JOURNALISM
SIGN UP FOR E-BLAST

Belarus

Belarusian president signs bill to allow LGBTQ rights crackdown

Alexander Lukashenko known as ‘Europe’s last dictator’

Published

on

Belarusian President Alexander Lukashenko (Photo by palinchak/Bigstock)

Belarusian President Alexander Lukashenko on Wednesday signed a bill that will allow his government to crack down on LGBTQ advocacy.

The measure that Lukashenko, who is known as “Europe’s last dictator” and is a close ally of Russian President Vladimir Putin, signed would punish anyone found guilty of “propaganda of homosexual relations, gender change, refusal to have children, and pedophilia” with fines, community labor, and 15 days in jail.

The House of Representatives, the lower house of the Belarusian National Assembly, last month approved the bill. The Council of the Republic, which is the parliament’s upper chamber, passed it on April 2.

Belarus borders Poland, Ukraine, Russia, Latvia, and Lithuania.

Kazakhstan is among the countries that have enacted Russian-style anti-LGBTQ propaganda laws in recent years.

The European Commission in 2022 sued Hungary, which is a member of the EU, over its anti-LGBTQ propaganda law. Hungarian voters on April 12 ousted Viktor Orbán, a Putin ally who had been their country’s prime minister since 2010.

Continue Reading

District of Columbia

Gay D.C. police lieutenant arrested on child porn charges

Matthew Mahl once served as head of LGBT Liaison Unit

Published

on

Matthew Mahl (Washington Blade file photo by Michael Key)

D.C. police announced on April 14 that they have placed one of their lieutenants, Matthew Mahl, on administrative leave and revoked his police powers after receiving information that he was arrested in Maryland one day earlier.  

Although the initial D.C. police announcement doesn’t disclose the reason for the arrest it refers to a statement by the Harford County, Md. Sheriff’s Office that discloses Mahl has been charged with sexual solicitation of a minor and child porn solicitation.

“On Tuesday, the Harford County Sheriff’s Office contacted MPD’s Internal Affairs Division shortly after arresting Lieutenant Matthew Mahl,” the D.C. police statement says.

“The allegations in this case are extremely disturbing, and in direct contrast to the values of the Metropolitan Police Department,” the statement continues. “MPD’s Internal Affairs Division will investigate violations of MPD policy once the criminal investigation concludes,” it says.

“MPD is not involved in the criminal investigation and was not aware of the investigation until yesterday,” the statement adds.

Mahl served as acting supervisor of the MPD’s then Gay & Lesbian Liaison Unit in 2013 when he held the rank of sergeant. D.C. police officials placed him on administrative leave and suspended his police powers that same year while investigating an undisclosed allegation.

A source familiar with the investigation said Mahl was cleared of any wrongdoing a short time later and resumed his police duties. Around the time he was promoted to lieutenant several years later Mahl took on the role as chairman of the D.C. Police Union, becoming the first known openly gay officer to hold that position.

NBC 4 reports that Mahl, 47, has served on the police force for 23 years and most recently was assigned to the department’s Special Operations Division.

Records related to Mahl’s arrest filed in Harford County District Court, show Sheriff’s Department investigators state in charging documents that he allegedly committed the offenses of Sexual Solicitation of a Minor and Child Porn Solicitation on Monday, April 13, one day before he was arrested on April 14.   

The court records show he was held without bond during his first appearance in court on April 14. A decision on whether he would be released while awaiting trial or continue to be held without bond was scheduled to be determined during an April 15 bond hearing. The outcome of that hearing could not be immediately determined.  

Continue Reading

National

Demonstrators disrupt OMB director hearing over PEPFAR

Capitol Police arrested five protesters

Published

on

Office of Management and Budget Directer Russell Vought, seated on right, attends a House Budget Committee hearing on April 15, 2026. (Washington Blade photo by Michael Key)

A group of protesters interrupted Office of Management and Budget Director Russell Vought during his testimony before Congress on Wednesday.

Vought was at the Cannon House Office Building to give testimony to the House Budget Committee.

Committee Chair Jodey Arrington (R-Texas) began the hearing by touting what he described as economic accomplishments of the Trump-Vance administration’s economic accomplishments. Ranking Member Brendan Boyle (D-Pa.) disputed those claims in his opening statement.

Boyle went on to admonish Vought for not attending a committee hearing in the previous year.

Vought, the “Project 2025” architect, was invited to speak after Arrington and Boyle made their statements.

OMB Director Russell Vought testifies at the U.S. House Budget Committee on April 15, 2026. (Washington Blade photo by Michael Key)

Shortly after Vought began reading his statement, Housing Works CEO Charles King stood up in the gallery and began shouting, “PEPFAR saves lives: spend the money!”

The U.S. Capitol Police moved quickly to escort King from the room. Other activists began chanting with King as they unfolded signs bearing a picture of Vought’s face and statements such as, “Vought’s cuts kill people with AIDS,” and “Protect PEPFAR from Vought.”

The group of HIV/AIDS activists included independent activists, former U.S. Agency for International Development and PEPFAR staff, members of Health GAP, Housing Works, and the Treatment Action Group. Six activists were escorted from the hearing and the U.S. Capitol Police detained five of them.

Housing Works CEO Charles King is escorted from House Budget Committee budget hearing by the U.S. Capitol Police on April 15, 2026. (Washington Blade photo by Michael Key)

The HIV/AIDS treatment activists protested at the hearing in response to the dismantling of global health programs, including PEPFAR, a federally-funded program credited with saving millions of lives from HIV/AIDS, particularly in sub-Saharan Africa.

“Russell Vought is directly responsible for illegally withholding Congressionally appropriated funds for PEPFAR and related global health initiative,” King said in a statement provided to the Washington Blade. “These funding disruptions have already contributed to preventable deaths and threaten to reverse decades of progress in the fight against HIV worldwide. Enough is enough. Congress must ensure Vought stops this deadly sabotage.”

Continue Reading

Popular